ECHIPA CENTRU DE TERAPIE ABC

TUDORACHE LUMINIȚA MARIA

- coordonator -

Psiholog clinician – Psihopedagog – Logoped

Experiența de douăzeci de ani acumulată în  psihopedagogie specială și psihologie m-a învățat că nimic nu poate sta în calea evoluției unui copil, atunci când acesta este îndrumat și ajutat conform nevoilor sale. Orice copil are dreptul la educație, la o educație reală care să conducă la înregistrarea de progrese constante, sigure și importante pentru conturarea unei personalități adaptate din punct de vedere social și cultural.

Specializări și competențe:

  • Psihologie;
  • Psihopedagogie specială;
  • Logopedie;
  • Psihodiagnoză;
  • Consiliere vocațională;
  • Evaluarea clinică și educațională, diagnostic diferențial și programe de intervenție la copilul cu dizabilități diverse;
  • Tehnici interactive de autocunoaștere și dezvoltare personală;
  • Intervenție psihoterapeutică;

Achizițiile funcționale dobândite de regulă în școală se învață;

Deprinderile de viață independentă se învață;

 Comportamentul social-adaptativ se învață;

Eustresul emoțional, la stimuli diverși, se învață;

Ce lipsește?

Disponibilitatea:

  •  de a oferi din timpul propriu;
  • de a cunoaște pe celălalt;
  •  de a înțelege limitele și obstacolele sale în dezvoltare;
  • de a ajuta, de a răspunde nevoilor existente;
  • de a oferi dragoste, încredere, putere;

BUCURIA este soluția.

  • Nu poți avea în interiorul tău bucurie fără drag de celălalt.
  • Nu poți avea în interiorul tău bucurie în afara unei realizări efective.
  • Nu poți avea în interiorul tău bucurie dacă nu o împarți cu celălalt.
  • BUCURIA este sănătate;
  • BUCURIA ne unește, ne dă forță, ne dă aripi;
  • BUCURIA din nou ne zidește.

Acesta este dezideratul meu: Să fim BUCURIE! și atunci toate se vor așeza.

CARP MARIANA DORINA

Terapie ABA 
Ca analist comportamental accord o importanță deosebită  comportamentelor semnificative social. În activitatea cu cei mici folosesc strategii și tactici diverse, cu scopul de a îmbunătăți comportamentele țintă iar metodele științifice și procedeele de lucru folosite – asocierea elementelor, departajarea, compunerea/descompunerea, modelarea, comunicarea verbală, comunicarea mimico-gestuală, observarea direct, etc. – confirmă relația de determinare între intervențiile efective și îmbunătățirile comportamentale.
Empatia, flexibilitatea, creativitatea, spontaneitatea și mai ales bucuria de a lucra cu copiii sunt elemente definitorii în activitatea terapeutică ce o desfășor zilnic cu cei mici.
   
Specializări:
  • Educator specializat;
  • Terapie ABA; 
  • Pedagogie;

Analiza comportamentală aplicată este o știință dedicată înțelegerii și îmbunătățirii comportamentului uman. ABA este o știință dedicată dezvoltării de proceduri care vor produce schimbări observabile în comportament.

            Aanaliza comportamentală aplicată, sau ABA, este o abordare științifică pentru a descoperi variabilele de mediu care influențează în mod real comportamente semnificative social și pentru dezvoltarea unor intervenții de schimbare a comportamentelor care să profite în mod practic de aceste descoperiri.

            Baer, Wolf și Risley (1968) au afirmat că un studiu de cercetare sau un program de schimbare a comportamentului ar trebui să îndeplinească șapte criterii esențiale pentru a fi considerat analiză aplicată a comportamentului:

  • Aplicat – investighează comportamente semnificative social cu importanță imediată pentru subiect.
  • Comportamental – presupune măsurarea precisă a comportamentului real care trebuie îmbunătățit și demonstrează faptul că a fost comportamentul subiectului care s-a schimbat.
  • Analitic – demonstrează controlul experimental asupra prezenței și absenței comportamentului – adică, dacă este demonstrată o relație funcțională.
  • Tehnologic – descrierea scrisă a tuturor procedurilor utilizate este suficient de completă și detaliată încât să permită altora să îl repete.
  • Conceptual sistematic – intervențiile de schimbare a comportamentului sunt derivate din principiile de bază ale comportamentului.
  • Eficient – îmbunătățește comportamentul suficient de mult pentru a produce rezultate practice pentru participant/client.
  • General – produce schimbări de comportament care durează în timp, apar în alte medii și/sau se influențează alte comportamente.

CAZACU FLORENTINA

Specialist – terapii prin arte combinate

Imaginația, creativitatea, inovația sunt caracteristicile activității pe care o desfășor în beneficiul copiilor cu care lucrez. De asemenea sunt fascinată de ritmul rapid de evoluție al copiilor ce sunt încadrați în programe de terapie sau educaționale alternative astfel că am decis să mă dezvolt în acest domeniu și să mă pun în slujba celor mici.

Specializări și competențe:

  • Terapii prin arte combinate;
  • Pedagogie;
  • Interpretare muzicală – canto classic;
  • Educație prin teatru;
  • Dezvoltarea comportamentului social al copiilor;
  • Formarea instrumentelor fundamentale de comunicare;
  • Dezvoltarea aptitudinilor de comunicare ale copilului;
  • Formarea de deprinderi practice;
  • Coordonarea jocurilor și a activităților liber – creative.

Ce este ART-TERAPIA?

Terapia prin artă este o formă de psihoterapie expresivă care apelează la creație pentru a îmbunătăți bunăstarea fizică, mintală și emoțională. Această formă de terapie este foarte mult aplicată pe copii deoarece folosește o formă naturală și intuitivă de exprimare, ce apare încă dinainte ca limbajul copilului să se fi dezvoltat. 

            Terapia prin artă este profesia care îmbină un proces activ de creație cu o relație terapeutică. Art-terapeutul apelează la procesul de auto-exprimare și îl încurajează, iar rezultatul este o formă de artă care ajută persoana în cauză să își exploreze și să își înțeleagă emoțiile, conflictele emoționale și traumele, să reducă stresul, să îmbunătățească abilitățile sociale, să crească stima de sine. 

Terapia prin artă este o formă de tratament experiențială care ocupă un loc central ca formă de tratament pentru copii și adolescenți deoarece este accesibilă și non-invazivă. Terapia prin artă se folosește de procesul creației pentru a-i ajuta pe copii să se exprime; copiii care au trecut prin abuz fizic și/sau emoțional, prin diverse traume, prin episoade depresive sau prin alte tulburări pot beneficia de pe urma autoexprimării creative. De asemenea, art-terapia este recomandată atunci când copilul se confruntă cu dificultăți de învățare, diverse probleme sociale, atunci când trece printr-o perioadă de doliu, tristețe profundă sau accese de furie.

Art-terapia include realizarea de colaje, colorat, pictat, mâzgălit, pictat cu degetele, realizarea de figurine/sculpturi, jocul cu lutul și plastilina.  

Cum funcționează concret terapia prin artă?

Pe măsură ce copiii desenează sau creează, sunt întrebați despre ceea ce au creat și despre cum îi face asta să se simtă. Prin explorarea artei pe care au creat-o, vor fi identificate temele principale, traumelele și conflicte care au declanșat blocajele. Art-terapia este o experiență diferită de joacă obișnuită prin faptul că, în cele mai multe cazuri, există un produs final. Iar terapeutul este aproape de copil pentru a-l ajuta să vizualizeze, să exprime și să imortalizeze experiențele, percepțiile, sentimentele și imaginația sa.

Cum și de ce funcționează art-terapia:

– este senzorială, non-verbală. Art-terapia nu forțează dialogul, ci încurajează exprimarea cu care copilul se simte confortabil. Treptat, pe măsură ce relația terapeutică se tot dezvoltă, cuvintele vor însoți exprimarea artistică.

– oferă indicii despre gradul de dezvoltare al copilului. Art-terapia, în special desenele, oferă informații valorose despre nivelul de dezvoltare emoțională, cognitivă și senzorială al copiilor.

– rol în auto-reglare. Studiile arată faptul că anumite trăsături senzoriale declanșate de artă asunt eficiente în îmbunătățirea dispoziției, în calmarea corpului și minții, mai ales în cazul copiilor care au trecut prin experiențe tramatizante.

– crearea de sens. La fel ca terapia prin joc, art-terapia oferă oportunitatea exprimării simbolice. Pornind de la un desen, spre exemplu, copilul și terapeutul dezvoltă împreună narațiuni și povești. Exemplele, situațiile pe care le descrie copilul prin desenul său sunt foarte grăitoare și exprimarea lor îl va ajuta să se elibereze de experiențele traumatizante.
– siguranța legăturii copil-terapeut. În terapie, toate emoțiile sunt valide și validate; în cadrul ședințelor, copiii vor trăi experiența faptului că nu există “corect” sau “greșit”. Mai mult, interacțiunea copil-terapeut va contribui la dezvoltarea unui model de atașament sănătos, la o relație acordată, la acceptare necondiționată.

Ce se întâmplă în cadrul unei ședințe de art-terapie?

Scopul terapiei prin artă este acela de a încuraja autocunoașterea, de a adresa conflictele emoționale și de a încuraja dezvoltarea personală prin creația realizată de către copil. În timpul unei ședințe, copilul creează, iar dialogul dintre el și terapeut se concentrează pe ceea ce copilul simte să creeze în acel moment, în acel cadru. Terapeutul nu interpretează creația copilului; mai degrabă îl invită pe copil la dialog, pe baza a ceea ce el a creat, îl invită la explorare. Terapeutul folosește întrebări, precum: “Cum se simte asta?”, “Ce culoare să fie?” și altele.

În urma mai multor sesiuni, terapeutul dezvoltă un plan pentru a-l ajuta pe copil să se dezvolte treptat și continuu.

TUDORACHE ANGEL ADRIAN

 

Consilier de dezvoltare personală – Preot orthodox drd. în Teologie

Pentru mine psihoterapia și dezvoltarea personală înseamnă evoluție. Iar evoluția nu este altceva decât apropierea omului de Dumnezeu.

Specializări și competențe:

  • Pastorație ortodoxă;
  • Pedagogie;
  • Consiliere pentru dezvoltare personală;
  • Psihoterapie integrativă;

DAN MĂDĂLINA

Pedagog de recuperare
 
Iubesc copiii și îmi doresc să ajut la dezvoltarea lor din punct de vedere verbal, cognitiv, emoțional, social și motric. 
Experiența scenică de peste 15 ani, dar și școala de muzică în cadrul căreia am studiat pianul timp de 9 ani, au ajutat la dezvoltarea mea artistică dar și la dobândirea  și dezvoltarea abilităților terapeutice și de predare prin muzică, astfel că uzitând de muzică contribui într-un mod semnificativ la dezvoltarea și integrarea copiilor speciali. 
 
 
Specializări și competențe:
  • Pedagogie;
  • Terapii ABA;
  • Logopedie;
Scroll to Top